TIP #1

Hvad er dit mål?

Det er et rigtig godt sted at starte – og derfor har jeg valgt at mit første tip skal omhandle netop dette!

Jeg bliver alt for ofte mødt med denne sætning; “kan du ikke lige lave en nyhedsmail som vi kan sende ud imorgen?” – umiddelbart kan jeg hurtigt strikke en mail sammen, så at den skal sendes ud imorgen er ikke det største problem. Tidsfaktoren er dog ikke helt ligegyldig, da der ud over mailen skal forberedes landingssider og andet online indhold der understøtter budskabet i nyhedsmailen – her er blot nogle få eksempler:

  • Sideløbende indlæg på de sociale medier
  • Udarbejdelse af microsites der kun omhandler kampagne produktet
  • Oprettelse af spørgeundersøgelser for interaktion med brugeren

Andre punkter der ofte bliver overset:

  • Tilretning af priser på webshop og skilte i fysisk butik (ved tilbud)
  • Har vi varer nok på lager? (ved tilbud der virkelig rykker ved efterspørgslen)
  • Er salgspersonale og kundeservice informeret?

For hvad skal der ske når modtageren åbner nyhedsmailen?

hvilket flow ønskes – med andre ord: Hvad er dit mål?

Når du definerer dit mål, er det en god idé at lave et SMART mål, der giver dig mulighed for at måle og følge op på din succes.

  • Specifikt: Formuleret og beskrevet tydeligt, klart defineret og afgrænset. Alle skal kunne forstå betydningen
  • Målbart: Det skal kunne dokumenteres at målet er nået eller en ændring er sket i forhold til nuværende situation
  • Accepteret: Alle personer der har indflydelse på målet, skal acceptere og bakke op om det
  • Realistisk: Målet skal hænge sammen med virkeligheden med udgangspunkt i de afsatte ressourcer
  • Tidsafgrænset: Det skal være klart for alle hvornår at målet skal være nået

Alle dine markedsføringsaktiviteter bør have et formål og et klart mål beskrevet jf. ovenstående.

Hånden på hjertet; en enkelt nyhedsmail sælger ikke flere varer i sig selv – med mindre du giver kæmpestore rabatter (70% og opefter) eller tilbyder noget der er GRATIS! Undersøgelser viser at der i gennemsnit skal 7-12 påvirkninger til at vi som mennesker ændrer adfærd. Ergo skal du bruge en plan der rammer målgruppen minimum 7 gange for at opnå et synligt resultat!

Udvikling kræver interaktion og analyse!

For at du kan blive bedre til at opbygge og formulere dine nyhedsmails, er det nødvendigt at du får feedback fra dine abonnenter – altså bør nyhedsmailen indeholde links som du kan måle aktiviteten på – ellers ved du jo ikke hvad der virker – og hvad der ikke gør! Som udgangspunkt skal du gerne lære dine brugere/kunder bedre at kende, så du kan udvikle dine nyhedsmails og øge interaktionen.

MailChimp

MailChimp er det mest populære værktøj til udsendelse af nyhedsmail. Det er utrolig nemt at bruge og så kan det integreres med de fleste webløsninger.

SurveyMonkey

SurveyMonkey er det mest populære værktøj til forbrugerundersøgelser og meningsmålinger på nettet. Det er utrolig nemt at bruge og så kan det integreres med de fleste webløsninger samt med MailChimp.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.